Днями виникла необхідність провести вебінар для студентів на безі компанії, в якій тружусь.
Вимоги були такі:
- безкоштовність для будь-якої сторони;
- робота з браузера;
- можливість шарити екран;
- запис трансляції;
- простота в освоєнні (важливо).
Побіжно переглянувши кілька існуючих сервісів, я зрозумів, що все не подобається: майже всі вони не безкоштовні; багато хто не працює прямо з браузера; немає безкоштовної можливості записати вебінар.
Для мене рішенням виявився Google Hangouts (Google Hangouts on Air, якщо бути точним). Для підготовки та тестування рішення часу було небагато і трапилися деякі косяки. Після цього я розібрався більш детально з усією системою - деякі моменти не очевидні. Вирішив навести інструкцію з коментарями про те, як організувати вебінар силами Google Hangouts. Можливо, комусь буде корисно.
Відразу обмовлюся, що єдиним на мій погляд обмеженням є те, що всім учасникам (доповідачу і слухачам) необхідно мати акаунт Google.
Оголошуємо захід
Для цього доповідачу необхідно зайти в свій + Google і «Почати відеозустріч у прямому ефірі». Саме в прямому ефірі.
У Hangouts є Відеозустріч і Відеовстречі в прямому ефірі. Звичайна відеозустріч це як Skype на кілька людей (максимум 10) з безкоштовним відео і голосом. Відеозустріч у прямому ефірі це якраз те, що ми хочемо - є доповідач або кілька (все ті ж 10) і є не обмежена кількість слухачів.
Головне, що нас цікавить у вікні налаштувань, це поле «Для кого». Взагалі, це список слухачів. За замовчуванням відеозустріч відкрита і її зможе знайти будь-який користувач + Google. Якщо все-таки відредагувати список, тільки згадані користувачі отримають повідомлення про запрошення на зустріч і вона буде відображатися на вкладці заходу. Час можна буде відредагувати пізніше.
На сторінці «Заходу» вашого вебінару можна змінити час проведення, заборонити слухачам запрошувати інших слухачів і залишати коментарі - розділ «Деталі». Забули додати в слухача? Додаємо в розділі «Глядачі»! Для мене було не очевидно, що «Для кого» і «Глядачі» - це одне і те ж. А десь ще треба налаштувати співдоповідача...
До речі, як організована сама трансляція для слухачів? Через YouTube. Додатковими ж фішками для взаємодії доповідача і слухачів, які надає Google Hangouts, є функціонал завдання питань з голосуванням за більш цікаві («Q&A») і можливість ділитися посиланнями («Вітріна»). На забудьте увімкнути ці дві можливості під імпровізованим плеєром на сторінці Заходу. Після початку трансляції цього вже не можна буде змінити.
On Air
До оголошеного часу залишилося кілька хвилин - тиснемо синю кнопку «Почати!» Секунду дивимося на себе в камеру і бачимо бентежне віконце «Запросити гостей». Ні, сюди не треба писати список слухачів, як могло здатися. Це список співдоповідачів, якщо такі вам потрібні. Пропускаємо, їх можна додати пізніше.
Будьте обережні з іконками мікрофона і камери - у мене включена камера або мікрофон?
Тепер можна підготуватися до вебінару, благо Google дозволяє показувати слухачам:
- екран і окремі вікна;
- документи з Documents;
- відео з YouTube.
Так само є кілька сторонніх додатків для Hangouts, які можна легко підключити прямо тут. Якщо кілька співдоповідачів, то є можливість відключати у них мікрофони або транслювати їх екрани і камери.
Підготувалися? Тиснемо зелену кнопку «Почати трансляцію». З цього моменту включається трансляція на YouTube і слухачі можуть починати уважати прямо на сторінці Заходу у тебе в + Google.
Щоб закінчити трансляцію, тиснемо «Завершити». Запис трансляції буде доступний на сторінці заходу і у Вашому YouTube акаунті відразу після завершення.
Для слухача
Слухачі можуть дивитися трансляцію або безпосередньо через YouTube, або через інтерфейс, в якому вони ще можуть ставити питання і тикати на опубліковані вами посилання. Щоб слухачеві потрапити в цей інтерфейс прямо зі сторінки Заходу, ви повинні включити Q&A перед початком трансляції.
Навіть якщо ви плануєте використовувати тільки Вітріну, ви все одно повинні включити Q & A. Інакше слухачі не зможуть потрапити в такий інтерфейс і їх будуть відправляти прямо на YouTube.
Вітрина
Як вже згадувалося, «Вітрина», якщо вона включена, дозволяє вам, як доповідачу, поділитися посиланнями на деякий ресурс зі слухачами. Досить зручно можна вивісити список додаткових матеріалів для слухачів. Тут все очевидно, хіба що без Q&A ця фіча не працює. Точніше, посилання ви зможете записувати, але слухачі не зможуть їх побачити.
Q&A
А ось функціонал питань і відповіддю досить цікавий. Слухачі можуть ставити запитання і голосувати (+ 1) за них. З оригінальних варіантів застосування такої можливості це створення «питання» «Ставте + 1, якщо проблеми зі звуком або відео». Таким чином, слухачі зможуть сповістити вас про якісь проблеми.
Головне мати на увазі, що трансляція для слухачів відстає від реальності. Секунд на 10-15.
Звичайно, в завданні питань найголовніше - це відповіді! Доповідач може вибрати будь-яке запитання кнопкою «Вибрати». Слухачі побачать, що ви відповідаєте саме на нього. Після відповіді можна натиснути «Готово». Найчарівніше те, що після закінчення трансляції слухач, який вирішив переглянути запис, може вибрати питання, що його цікавить, і запис відразу перестрибне на той момент, коли ви давали відповідь.
Наприклад, можна заздалегідь скласти план доповіді у вигляді питань і відповідати на них. Після трансляції буде зручно перескакувати на різні теми. Плюс можна буде дізнатися, які теми сподобалися слухачам найбільше.
Щоб промовцю поставити запитання самому собі, йому необхідно зайти в той самий інтерфейс слухача зі сторінки Заходу.
Конфіденційність
Залишилося тільки сказати кілька слів про те, хто може отримати доступ до трансляції.
Взагалі, трансляція йде на YouTube каналі вашого аккаунта Google. Доступ до цієї трансляції є у тих, у кого є посилання. Таким чином, слухачі, яких ви додали в захід, можуть розшарити трансляцію кому завгодно.
Доступ до заходу та інтерфейсу «Q&A» і «Вітрини» мають тільки ті, кого ви додали, як слухачів - посилання на захід не допоможе випадковому глядачеві ставити запитання.
Не забудьте, що якщо ви не відключили таку можливість у розділі «Деталі заходу», глядачі мають право запрошувати інших глядачів.
Запис трансляції на YouTube має те ж посилання що і трансляція і доступна тільки тим, у кого вона є. Але це вже можна налаштувати в менеджері відео на YouTube.
Якщо після вебінару ви зрозуміли, що все пройшло чудово і вирішили поділитися записом з усіма, можна зробити запис загальнодоступним через кнопку Розповісти про захід на сторінці заходу, додавши тег «Все» в поле «Для кого».
Ув'язнення
На мій погляд, Google Hangouts є цілком гідним засобом для проведення вебінарів. Він безкоштовний, надає зручний функціонал, зберігає запис. Якщо додати сюди всілякі розширення, типу малювання якихось графіків і пошани, то виходить взагалі відмінно.
З мінусів для початку використання можна відзначити трохи дивний і неоднозначний інтерфейс. Мабуть, до нього доклала руку команда YouTube.
Корисні посилання
Hangouts у прямому ефірі: часті питання;
Додатки в сервісі «Hangouts у прямому ефірі».